Dit is hoe de webshop van Club Brugge genomineerd werd voor beste sportwebsite ter wereld
Ontdek in deze case 3 tips uit de psychologie
En hoe een inschattingsfout bij lancering de verkoop eerst nog halveerde

Een top e-commercewebsite, niet meer of minder!
Dat was de ambitie van Club Brugge.
Maar hoe daaraan beginnen?
Ze kozen voor een gloednieuw platform: Shopify. Dat was al een goede stap, maar zeker niet alles. Want hoe zorg je ervoor dat je de conversies maximaal verbetert?
Straks zijn er hoge ontwikkelkosten, iedereen verwacht veel van de nieuwe webshop en wat als het niet opbrengt???
Club Brugge wou geen risico lopen en zich dus niet zomaar baseren op best practices of buikgevoel.

"Wat jullie ons brachten is het wegnemen van het buikgevoel, zekerheid geven. Het is gebaseerd op wetenschap en uitgevraagd bij onze doelgroep."
​
Gauthier Vervaeke, E-commerce manager @Club Brugge
Ontwerpen op basis van wetenschap?
Hoe doe je dat?


Het heeft geen zin gewoon te beginnen ontwerpen en leuke designs te maken.
​
Om echt onderbouwd te werken, hebben we deze 3 stappen nodig:

1. Strategie
Eerst onderzoeken we wat het probleem is, waarom iemand nu wel of niet koopt. Daarop bouwen we een strategie voor de nieuwe shop.
​
2. Design & Copywriting
Die inzichten bundelen we met de kennis van hoe een mens beslissingen neemt. Hiermee gaan we aan de slag om betere verkoopsflows te ontwerpen. Niet enkel de opbouw van pagina's, maar ook copywriting is hierbij cruciaal, gezien veel van de kracht van je pagina's te maken heeft met hoe je je verhaal brengt.
​
3. Validatie
Op het einde checken we of de oplossing wel echt goed uitgewerkt is en tot goede resultaten zal leiden.

De psychologie van gedrag
​
In heel dit proces zorgt de kennis van hoe mensen zich gedragen - gedragspsychologie - ervoor dat we al onze keuzes kunnen maken op basis van wetenschap. Want uiteindelijk is elke conversie 'iemand die iets doet', een gedrag van een mens dus.
Als je dat begrijpt, kan je veel effectievere ontwerpen maken en copy schrijven. Want je weet gewoon wat werkt en wat niet.

"Het was een mooie aanvulling op de developmentpartij. Dankzij de samenwerking met HumanEyes was alles onderbouwd en zitten er heel wat slimme zaken in de nieuwe shop.
Het heeft mijn ogen geopend hoe belangrijk dit onderdeel is en getoond dat wanneer je uitsluitend je buikgevoel volgt, er groeipotentieel onbenut kan blijven. "
​
Gauthier Vervaeke, E-commerce manager @Club Brugge
3 problemen uit het onderzoek die we oplosten met wetenschap
1. Help grootmoeder kiezen
Een grootmoeder die iets voor haar kleinzoon wil kopen van zijn favoriete club. Mooi toch?
Misschien ben je zelf fan van een voetbalclub en sta je er niet bij stil, maar het is verdomd moeilijk om als 'fan van de fan' iets te kopen.
Zij kennen de club niet en weten bvb. niet welk het officiële shirt of sjaal van de club is. Of wat de fan leuk kan vinden. Het bleek uit het onderzoek dat deze doelgroep nu te weinig geholpen werd om iets te kopen.
Daarom vonden we deze oplossingen:
-
Een cadeauzoeker: Een simpele keuzehulp om snel een cadeau te vinden
-
Ingang in het menu naar 'officiële wedstrijdtenues', zodat duidelijk is welke tenues de officiële kleuren hebben
.png)

De psychologie van keuzestress
​
Keuzestress is een van de grootste conversiekillers. Wanneer er te veel keuze is en er geen goede keuzehulp voorhanden, raken we verlamd en kopen dus maar niets.
Keuzehulp aanbieden is dus een manier om je potentiële klant echt te helpen.
Win - win
2. Gooi die 3D-configurator weg
Hoe tof is het niet om een gepersonaliseerd shirt te hebben? Zo eentje met jouw naam op of die van je favoriete speler.
En nog mooier: je ziet online in 3D meteen hoe het er zal uitzien.
Toch?
Club Brugge had geïnvesteerd in een heel mooi uitziende 3D configurator voor hun gepersonaliseerde shirts. Maar toen we die onderzochten, bleek dat deze eigenlijk onduidelijk was, te lang moest laden en de mobiele versie helemaal niet gebruiksvriendelijk was.
Hoe stoer dat ze durven een 'coole' tool weer van hun website te halen, in functie van de gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid.
We slaagden erin hem helemaal te herontwerpen in een simpelere 2D versie en integreerden hem beter op de shop. Dat geeft een stijging in verkoop van 25%!


De psychologie van onzekerheid
Duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zijn belangrijker dan hoe cool iets eruit ziet.
Want wanneer we onzeker zijn, stoppen we.
Beelden en animaties maken het mentaal heel gemakkelijk om iets te begrijpen. op voorwaarde natuurlijk dat ze duidelijk zijn. Dus: ga altijd na of je beelden en animaties je bezoekers niet in onzekerheid laten, want dan haken ze af.
3. Perceptie is alles
Een gesigneerd shirt dat koester je. Jouw favoriete speler heeft persoonlijk zijn handtekening gezet op een shirt voor jou.
En het wordt ook nog voor je ingekaderd. Zo kan het schitteren aan je muur.
​
Logisch dat het dan ook meer kost dan een gewoon shirt.
Maar met de manier waarop het op de oude shop gepresenteerd werd, voelde je niet hoe exclusief en waardevol dit was. Een simpele foto van het shirt en wat uitleg was alles wat je had.
​
Om echt te zien hoe mooi het was afgewerkt en ook te voelen hoe persoonlijk dit voor jou gemaakt was, herwerkten we de volledige pagina en zorgden voor een veel exclusiever gevoel.
​
Inclusief een persoonlijk tekstje van de speler zelf.


De psychologie van waardeperceptie
​
Het gaat er niet om hoeveel iets waard is, wel hoeveel mensen vinden dat iets waard is. Perceptie bepaalt alles.
Wanneer iemand zegt: 'Dat is te duur', dan moet je niet meteen je prijs verlagen. Dit is een duidelijk teken dat de waardeperceptie niet goed zit.
​
Om te zorgen dat mensen ook echt voelen wat iets waard is, helpt het al wanneer je toont dat je er veel moeite in hebt gestoken.


Brengt dit allemaal ook echt op?

Genomineerd worden als beste sportwebsite wereldwijd was een hele eer! Naast websites van FC Barcelona en ESPN stonden we mooi te blinken.
​
Maar prijzen zijn niet het belangrijkste. Want uiteindelijk draait het om de conversies.
En gelukkig bleven die ook niet achter!

.png)
Maar er is ook iets veranderd bij het team
Iets dat op lange termijn nog meer impact maakt
Geen interne discussies meer

"We hebben alle interne partners betrokken in deze sessies. Hierdoor hebben we vanaf het begin ook het interne team meegekregen, want die zijn vaak het meest kritisch.
Nu is iedereen in het team mee en snapt waarom dus we hebben geen discussie achteraf! T was echt gedragen door het business team van Club Brugge, en niet enkel ecom! Dat zou ik iedereen aanraden."
​
Gauthier Vervaeke, E-commerce manager @Club Brugge
Het team wordt slimmer

"We vonden het ook super dat je in de sessies zoveel bijleert. Je krijgt veel uitleg, maar het is nooit saai. Zeer praktisch. Uiteindelijk zijn we ook veel slimmer geworden en dat motiveert het ganse team!"
​
Gauthier Vervaeke, E-commerce manager @Club Brugge
En de samenwerking mag ook tof zijn, maar met de nodige serieux

"De mensen bij HumanEyes zijn ook gewoon hele fijne mensen om mee samen te werken. Het was een leuke contact, maar ook serieus, ze challengen ons op wat effectief uit het onderzoek bewezen is en op het wetenschappelijke. "
​
Gauthier Vervaeke, E-commerce manager @Club Brugge
Het perfecte traject? Toch niet...

Net na de lancering was het wel nog even spannend, want er dook een belangrijk probleem op:
In de winkelwagen haakten nog steeds veel mensen af.
​
Hoe kon dat?
We doken terug in de schermen en vonden het antwoord:
Een aantal aanbevelingen waren niet helemaal doorgevoerd. Het leken kleine details, maar vanuit gedragsdesign weten we dat het o zo belangrijk is.
​
Alles werd na lancering toch nog aangepast en het gevolg was bijna een verdubbeling van de conversie in het winkelwagentje:

Voor

2

1
3


4

Na
Deze 4 zaken deden mensen afhaken:
​
1. Motivatie elementen waren weggelaten
Er is gratis verzending vanaf 100 euro. Daarom planden we een progressiebalk die verschijnt wanneer iemand bijna aan dat bedrag zit. We weten hoe motiverend gratis verzending is.
​
2. De verzendkosten werden niet duidelijk vermeld
Verzendkosten voor België of buitenland waren verschillend. Om dat hier nog niet te moeten uitleggen, was de verzendkost helemaal weggelaten. Maar dat zorgt voor onzekerheid en uiteindelijk haken kopers af.
​
3. De betaalicoontjes waren grijs
Dat ziet er misschien wel mooi uit, maar dat maakt ze minder herkenbaar. Het is belangrijke informatie die mensen hier al willen krijgen, zonder er al te veel moeite voor te moeten doen.
​
4. De CTA was te hard
De tekst op een button is zeer belangrijk. Het kan bepalen of iemand verder gaat of niet. Op de knop stond ‘kopen’ vermeld. Daarvan weten we dat het een harde CTA is, die al meteen een grote stap van de klant vraagt. Om mensen zacht te begeleiden naar de volgende stap maakten we er ‘Verder naar bestellen’ van.
Volgende keer controleert Club Brugge zeker of wel alles volgens ‘het boekje’ is gedaan.
​
Eind goed, al goed!

"We voelen dat HumanEyes een echte partner is. Ze laten ons niet los. Heel fijn dat ze zo meedenken met ons. "
​
Gauthier Vervaeke, E-commerce manager @Club Brugge

Of wil je liever eerst nog meer over deze samenwerking weten?
Je mag Gauthier altijd contacteren via https://www.linkedin.com/in/gauthiervervaeke/