top of page
  • Foto van schrijverKaat Declerck

Kan ChatGPT het niet doen?

Bijgewerkt op: 12 dec. 2023

























Onlangs kwam de volgende vraag naar boven tijdens de workshop 'Copywriting voor niet-copywriters,' voor een Growth Marketing team:


"Kunnen we ChatGPT niet vragen om onze copy te schrijven?"


Een zeer goeie opmerking, want ChatGPT kan je copywriting zeker naar een hoger niveau helpen. Zeker als je geen professionele copywriter bent.


Maar... Het is belangrijk om het te gebruiken in de juiste fase van je proces.


Een proces?

Inderdaad, copywriting is meer dan enkel templates invullen, het is een proces.


Zo werkt het:


1. Je moet weten wat je gaat schrijven

2. Je moet het persuasief schrijven, zodat mensen overgaan tot actie


We maken het even concreet:



1. Weten wat te schrijven:


Twee grote problemen die we vaak tegenkomen:


  1. We schrijven te vaak vanuit business perspectief.

  2. We WETEN dat we meer vanuit het standpunt van de lezer moeten schrijven, maar we weten niet HOE.


Daarom is de eerste cruciale stap om kwalitatief onderzoek te doen.

In deze stap ga je op zoek naar 3 zaken:

  • Boosters: Wat motiveert iemand om actie te nemen?

  • Barriers: Wat houdt iemand tegen?

  • Information needs: Welke vragen moeten beantwoordt worden voor iemand actie onderneemt?


Eens je deze info hebt, kan je het gebruiken in je teksten. En je zal voelen, het is een goudmijn aan input!

Opeens weet je welke boodschappen resoneren met je publiek.



2. Weten hoe je persuasief schrijft:


Je wil dat je emails, SMS, landingspagina's en andere content leidt tot een specifieke conversie. De aankoop van een product, service, aanmelden voor een nieuwsbrief, doorklikken naar artikels...


Maar hoe zorg je dat je woorden, zinnen en verhaalstructuur mensen aanmoedigen om actie te ondernemen?


Verschillende technieken kunnen daarbij helpen, zoals:

  • Nieuwsgierigheid creëeren om mensen te laten klikken

  • Vertel een verhaal om mensen betrokken te houden

  • Vertaal je features naar emotionele voordelen voor je gebruiker


Deze technieken zijn niet zomaar gekozen, maar ze zijn geworteld in de gedragspsychologie.

Schrijven met deze kennis zal ervoor zorgen dat je lezers zullen overgaan tot actie.

Maar wat over ChatGPT? Wanneer en hoe kan je het dan inzetten?


Je kan ChatGPT inschakelen om te schrijven, aangezien het daar heel goed in is. Maar niet zonder voorbereiding!


  • Je moet weten wat je wil schrijven

  • Je moet weten welke persuasieve technieken je wil gebruiken


"Ik gebruik booster X in mijn mail (omdat die cruciaal is voor mijn doelgroep), en nieuwsgierigheid zodat ze naar de landingspagina gaan."

Je doet eerst zelf een poging en vraagt vervolgens aan ChatGPT om je tekst te verbeteren. Vraag zaken zoals:

  • 'Schrijf in kortere zinnen' (schrappen is deel van het copywriting proces)

  • 'Laat de zinnen vlotter vloeien' (voor lees- en scanbaarheid)

  • 'Verhoog nieuwsgierigheid' (om je techniek verder te versterken)

  • 'Vervang de formele door een informele toon' (en pas aan aan de tone of voice van het bedrijf)

  • 'Vertaal deze tekst'

  • ...


Zo word je de dirigent van je copy:


  1. Zo zet je je initiële tekst neer en hoef je nog niet te denken aan perfecte zinnen, tone of voice etc.

  2. Vervolgens verfijn je met ChatGPT tot je tevreden bent


Ja, ik gebruik het zelf elke dag, ook voor dit artikel. 😉


Voordien had ik stress over mijn tekst of mijn Engels en bleef ik eeuwig nalezen.


Nu schrijf ik in mijn eigen taal en laat ik bepaalde zinnen verre van perfect. En dan vraag ik ChatGPT om hulp.


Het is fantastisch!


Willen jij en je team ook effectievere copy schrijven in de toekomst en het proces van copywriting leren?




20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Σχόλια


bottom of page