top of page
  • Foto van schrijverKaat Declerck

“Oei, ik maak me zorgen”


Flapte iemand er plots uit tijdens de training over copywriting.


Had Kaat iets fouts gezegd?


Ze vervolgde: “Waarom passen de professionele copywriters en agencies waar wij mee werken deze principes niet toe?” Ah, een vaak terugkomende vraag.


In onze copywriting trainings bespreken we 2 dingen:


1. Het proces van het schrijven van effectieve teksten:

Welke stappen moet je daarvoor ondernemen en hoe weet je wat je moet schrijven?


2. Hoe moet je je teksten opbouwen zodat ze echt aanzetten tot actie?

Daarbij gebruiken we copywriting technieken gebaseerd op gedragspsychologie. Denk aan “from features to emotional benefits”, “social proof” en “storytelling”. Die zetten we op het juiste moment in.


> Zo leidt je tekst de lezer naar een gewenst gedrag en is deze dus gericht op effectiviteit.


Maar ...

Helaas kent niet iedereen dit proces en deze technieken. Of ze worden vaak niet systematisch toegepast. Waardoor de teksten te weinig (of een negatieve) impact hebben, denk maar aan:

- Een campagne die niet het gewenste resultaat haalt

- Een website die te weinig verkoop realiseert

- Een e-mail die negatieve reacties oproept


Daarom is het belangrijk dat je je interne teams opleidt zodat ze:

1. Een copywriter gericht kunnen briefen

Vaak is die copywriter niet nauw betrokken bij het onderwerp.

Daarom is je briefing cruciaal. Alleen zo kan de copywriter zijn werk écht goed doen.


Hij moet namelijk weten welk gedrag je straks bij je lezer wil stimuleren, waarover te schrijven, welke argumenten ertoe doen en hoe hij die gericht kan inzetten om tot actie te leiden.


2. Zelf een basistekst kunnen schrijven

Doorlopend moeten teksten geschreven worden voor websites, e-mails, banners, intranetberichten, tooltips, buttoncopy…


Niet voor elke opdracht schakel je een professional in. Soms is het gewoon best (en snelst) het zelf te doen. Je moet dan wel de juiste tools in handen hebben zodat je weet hoe je je teksten kracht kan bijzetten.


3. Kunnen beoordelen of een tekst impact zal hebben

Om feedback te kunnen geven op teksten van iemand anders, moet je zelf ook weten hoe deze te beoordelen. Net dan helpen de technieken gebaseerd op psychologie om gefundeerd (op basis van wetenschap) te kunnen bijsturen.


Hoe het de rest van de training verging?

“Yes, zoveel fun en super praktisch” was de evaluatie nadien van dezelfde deelnemer.

Gelukkig! Missie geslaagd dus 😉


Herkenbaar of niet? 👇


Benieuwd naar onze trainingen?

Die vind je hier: www.humaneyes.be/training

26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page