top of page
  • Foto van schrijverKaat Declerck

Waarom 'Lorem Ipsum' je veel geld kost!




Lorem Ipsum dolor sit amet 🤔…


Wat begrijp je uit deze zin?


Inderdaad...niets.


Het was een schok voor ons om te ontdekken dat sommige webbureaus nog steeds anders denken...


Een tijde geleden, vroeg een bedrijf ons om naar het ontwerp van hun gloednieuwe website te kijken. Ze hadden er heel wat geld aan uitgegeven, vertelden ze ons.


De opleverbare ontwerpen waren inderdaad zeer mooi..., maar gevuld met lorem ipsum 😶‍🌫️


Het bedrijf moest hier feedback op geven, want de nieuwe website zou worden gebouwd.

Hoe begin je daar in godsnaam aan?


Daarom een belangrijke vraag: Waarom komen mensen naar je website?

  1. Om mooie afbeeldingen en blokken te zien?

  2. Om een oplossing te zoeken voor hun probleem?

Bon, jullie snappen het wel. 😉


Hoe kan je nu gaan bepalen of je website / communicatie of applicatie echt effectief gaat zijn en je klanten zal helpen als je niet eens begrijpt wat er staat?

Stel je voor dat dit bedrijf niet de reflectie had gehad om naar de tekst te kijken, dan stond het hele project op het spel.


Een developer zou templates gecreëerd hebben op basis van de mooie designs en marketing/sales/product managers zouden creatief moeten geweest zijn om hun boodschappen in de mooie templates te proppen:

  • Een titel van 1 lijn

  • Body copy van max. 200 tekens

  • 3 bullet points met een icoontje uit de bibliotheek

  • ...


Dit noemen we template-gestuurd werken, en dat staat helaas mijlenver weg van human-centric werken.


Het risico is dat er uiteindelijk geen overtuigend verhaal zou zijn en de website simpelweg niet zou converteren.


Dat zou pas een verlies van tijd en geld zijn!


Natuurlijk heb je later alsnog templates nodig. Maar dan kan je je briefing hiervoor baseren op het verhaal en de logische opbouw en flow van je website.


Moet je dan niet meer focussen op visueel design?


Natuurlijk wel. Het is belangrijk dat je website aantrekkelijk is en je merk representeert. Maar het visuele aspect moet de inhoud ondersteunen.


Dus als je een website gaat re-designen, maak 'Lorem Ipsum' verboden voor je leverancier. Schrijf eerst het verhaal en laat het design het verhaal ondersteunen.


Oh, over het bedrijf: We hebben hun volledige website opnieuw her-designed en alle copy voor de pagina's geschreven, zodat ze een duidelijke briefing konden geven aan de developers.


2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page