top of page

Dit is hoe we voor een nieuwe campagne van Mediahuis bijna 3X de doelstelling haalden!

Ontdek 5 technieken die leidden tot dit succes

En hoe we wel wat lijken op je lokale slager
Mediahuis jongerencampagne.jpg

Jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Gentenaar. Zij willen mee zijn met het nieuws, maar lezen liefst alle nieuwsmerken door elkaar voor een zo laag mogelijke prijs.

 

Daarom werd het jongerenabonnement uitgewerkt.

 

Om het in de markt te zetten, was er al nagedacht over een mooie campagne, maar hoe zorgden we ervoor dat geïnteresseerden in de intekenflow niet zouden afhaken?

 

Met andere woorden, hoe konden we de jongeren echt tot actie aanzetten?

 

Een ideale uitdaging voor ons, gedragsdesigners!

Katia Debusschere

“Bij alles leggen jullie die focus keihard op het gewenst gedrag van de doelgroep, daar zijn julie echt heel sterk in! Daardoor is de focus ook echt conversie!”

​

Katia Debusschere – Manager Acquisition and Conversion @ Mediahuis

Uit je campagne maximaal conversie halen.

Hoe doe je dat?

Scribble_14_edited.png

Een nieuwe campagne lanceren bij een groot bedrijf als Mediahuis heeft altijd wat uitdagingen:

​

  1. Er zijn veel mensen betrokken en iedereen heeft een mening. Snel beslissen is dus vaak een uitdaging

  2. De campagne kost soms veel tijd en geld. Daardoor is het extra belangrijk dat ze straks opbrengt. De druk op het campagneteam is te voelen

  3. Er ligt een heel fijn, creatief, campagne-idee, maar het blijft nog vaag hoe de online intekenflow er dan precies moet uitzien. Hoe zorg je er voor dat je die echt overtuigend maakt?

  4. Er lopen al veel communicaties en er zijn al standaard aanbiedingen. Hoe zorg je dat er geen verwarring of overload ontstaat?

 

Oh ja, en alles moet altijd snel gaan 😳.

 

Het leuke is dat het team bij Mediahuis al heel ervaren is en van aanpakken weet. Maar om echt fris te kijken naar deze belangrijke campagne ontbraken er 2 zaken;

  • concrete technieken uit de gedragspsychologie, die leiden tot meer conversie

  • tijd en mentale ruimte om hier nog eens rustig bij stil te staan

​

Katia Debusschere

"De mensen uit mijn team zitten heel hard in de dagelijkse werking. HumanEyes zorgt ervoor dat wij als team gechallenged worden, zodat we de copy helemaal kunnen optimaliseren in functie van onze doelgroepen."

 

Katia Debusschere – Manager Acquisition and Conversion @ Mediahuis

Dus we besloten om in co-creatie en met wekelijkse overlegmomenten samen te werken.

 

We beslisten elke week samen wat we zouden vastpakken: Zo vulden we de uren flexibel in met o.a.

  • een paar schermen uitwerken

  • teksten schrijven

  • feedback geven op een ontwerp gemaakt door interne UI designers

  • een strategische vraag beantwoorden

  • helpen bij presentatie naar stakeholders

Katia Debusschere

“Weet je wat maakt dat ik zo enthousiast ben? Voor mij is het de combinatie van jullie expertise rond gedragspsychologie, jullie stakeholdermanagement en het feit dat jullie keisnel resultaat kunnen leveren. “

​

Katia Debusschere – Manager Acquisition and Conversion @ Mediahuis

Katia Debusschere

“Doordat we in co-creatie werkten was er ook een supersnel beslissingsproces. Dat is voor mij echt een groot voordeel, na de wekelijkse meeting kwamen jullie telkens met een aangepast voorstel, onderbouwd en hup we konden weer verder. Echt super efficiënt."

​

Katia Debusschere – Manager Acquisition and Conversion @ Mediahuis

Het geheim van de landingspagina onthuld in 5 technieken

Het resultaat van deze samenwerking was een digitale conversieflow waar over elk blok en tekst was nagedacht. Bij alles weet je waarom het er staat en wat het mogelijke effect is, vanuit de psychologie verklaard.

 

Het voordeel: je hoeft niet te gokken en te hopen dat je campagne zijn doel niet zal missen.

 

1 voorwaarde nog wel: je doelgroep begrijpen. In dit geval was er al een zeer goed kwalitatief onderzoek gevoerd. Dat gaf ons meteen de inzichten die nodig waren om te weten:

  • Wat motiveert de doelgroep (boosters)

  • Wat houdt hen tegen (barrières)

  • Welke vragen heeft deze groep voor ze beslissen (Informatiebehoeften)

 

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe dat er dan uitzag en welke keuzes we maakten.

 

Hier 5 technieken die we toepasten op de landingspagina:

Mediahuis jongerencampagne technieken toegepast.jpg

Dit is waarom deze 5 technieken werken:​

​

1. Elevator pitch

Binnen 5 seconden beslist iemand of hij je landingspagina een kans wil geven of niet.
Je moet dus meteen tonen dat je iets waardevols hebt.

Dit doe je niet door moeilijke taal te gebruiken, maar

  • door de taal van je doelgroep te gebruiken ‘eindeloos scrollen en lezen’

  • in te spelen op wat hen motiveert ‘1 euro’

  • belangrijke barrières meteen weg te werken ‘je kan elke maand opzeggen’

​

2. Zachte CTA

Een Call to action moet mensen zachtjes een stap verder brengen.

In dit geval zou ‘Koop’ aanvoelen als een groot engagement. Daarom maakten we er ‘Ik wil dit’ van. Op die manier voelt het als een kleinere stap en gaat het tegelijkertijd over jezelf en jouw wens om dit aanbod te hebben.

​

3. De kracht van lijstjes

Intekenen op een abonnement lijkt niet altijd gemakkelijk te gaan.

Daarom gebruiken we de kracht van een stappenplan:

  • Je toont dat het allemaal niet zo moeilijk is, slechts 4 stappen

  • Je toont dat je transparant bent: “Dit is betrouwbaar, want ik zie perfect wat er precies zal gebeuren”

  • Je haalt onzekerheden weg. Mensen twijfelen en haken af als ze op belangrijke vragen geen antwoord hebben. Zo is hier alvast uitgelegd hoe de login straks zal werken.

​

4. Maak het makkelijk te begrijpen

1 van de 3 elementen die bepalen of je iets zal doen, is hoe gemakkelijk het is.

We denken dan meestal aan fysiek gemakkelijk, dus zo weinig mogelijk stappen. Maar het gaat ook over mentaal gemakkelijk maken. Is het begrijpbaar.

Om duidelijk te maken hoe het precies zat met de maximumleeftijd waarop je klan intekenen en de 3 jaar geldigheid, gebruikten we een rekenvoorbeeld. Dat maakt het meteen heel concreet.

​

5. Haal onzekerheid weg

Onzekerheid is een echte conversiekiller.
Twijfelt iemand, dan stopt die.

Bij abonnementen leeft er vaak de angst dat ze oneindig doorlopen en je straks plots hoge kosten betaalt zonder dat je het doorhebt.

Daarom dat we er op de landingspagina extra aandacht aan besteden. We doen dat ook in exact de woorden die iemand zelf zou gebruiken: ‘Hang ik dan eeuwig vast aan een abonnement? Neen!’

​

Zo haalden we 3x meer abonnementen binnen dan de doelstelling!​

Katia Debusschere

“Waar jullie echt mee geholpen hebben, is met het zoeken naar de passende copywriting richting de jongeren. Hun woordkeuze, hun manier van spreken."

​

Katia Debusschere – Manager Acquisition and Conversion @ Mediahuis

Katia Debusschere

“Weet je wat ik een grote meerwaarde vind? Dat jullie psychologische principes toepassen die rekening houden met onze businessvraag maar die ook perfect op onze doelgroepen kunnen toegepast worden."

​

Katia Debusschere – Manager Acquisition and Conversion @ Mediahuis

Zo zijn we nu de lokale slager van Mediahuis ;)

Co-creëren was zo fijn dat we samen alweer op een nieuwe campagne werken!

 

Want uiteindelijk zijn we een beetje zoals je lokale slager:

Katia Debusschere

“Ik vind dat jullie je echt onderscheiden met persoonlijke aanpak.

​

Ik zou het zo vergelijken. Als je kippengehakt nodig hebt, dan kan je naar de supermarkt gaan. Ik pak dat gewoon uit het rek en ik zwier dat in mijn mandje en ik heb kipgehakt mee. Maar ik kan evengoed naar de lokale slager gaan. Die slager die gaat tegen mij nog zeggen; je weet dat je dat goed moet uitbakken eh mevrouw. En die plakt er misschien nog een stickertje op.

 

Voor mij zijn jullie de lokale slager.”

​

Katia Debusschere – Manager Acquisition and Conversion @ Mediahuis

Wil jij ook graag een succesverhaal?

bottom of page