top of page

We kopen geen megapixels 📱, maar zonsondergangen 🌅

  • Foto van schrijver: Kaat Declerck
    Kaat Declerck
  • 21 aug
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 22 aug

Hey daar ,

 

Stel je voor...

 

Je stapt de elektrowinkel binnen.

 

Want je bent op zoek naar een nieuwe smartphone. 📱

 

Je oude toestel is hopeloos verouderd, dus het is tijd voor een nieuw model dat weer enkele jaren mee kan.

 

Zo’n nieuwe GSM kost tegenwoordig al snel een paar honderd euro.

 

Dus wil je zeker zijn dat je een toestel kiest dat écht bij je past. En dat je de beste waarde krijgt voor je geld.

 

Plots duikt daar een verkoper op.

👓 Brilletje 👕 Geruit hemd 🩳 Broek net iets té hoog opgetrokken, vastgezet met bretellen 

Een echte tech-nerd. 🤓

 

"Die zal me wel kunnen helpen." denk je.

 

De verkoper is meteen enthousiast:"Ah, ik heb dé smartphone voor u, perfect binnen uw budget."

 

Hij grijpt een doosje, opent het met een sierlijk gebaar en steekt van wal.

 

"Deze Samsung Galaxy A56 256GB 5G is exact wat u zoekt.

Hij heeft een gloednieuwe Exynos 1580-processor, 256GB opslag, 8GB RAM-geheugen, een batterij van 5000 mAh en een frontcamera van 12 megapixels."

 

Je knikt beleefd, maar ondertussen denk je: 

🤯 Waar heeft die man het in godsnaam over?

 

Het probleem?We begrijpen niet wat deze features voor ons kunnen betekenen.

 

Wat we eigenlijk willen weten, is wat die smartphone voor ons gaat betekenen.

 

We kopen geen 8GB RAM, 🐐 maar de rust om 10 dingen tegelijk te doen op onze smartphone (berichtjes sturen, bank-app openen, foto maken, muziek afspelen...).

 

We kopen geen megapixels,maar mooie vakantiefoto’s waarop de zonsondergang nog nét dat tikkeltje meer lijkt te stralen. 🌇

 

We kopen geen batterij van 5000 mAh,maar het gemak om onze gsm niet te moeten opladen tijdens de dag. 🔌

 

 

Features VS Benefits

 

Ons brein is liever lui dan moe. 🧠

 

Als we willen dat mensen kopen, moeten we het zo gemakkelijk mogelijk maken voor het brein.

 

Daniel Kahneman legde het al uit in 'Thinking, Fast and Slow':

 

Systeem 1: Denkt snel, voelt intuïtief en beslist bliksemsnel.

Systeem 2: Denkt traag, is kritisch en vreselijk slecht in beslissen.

 

We nemen dan ook de meeste beslissingen met S1.

Maar als we iets niet snappen, schakelt ons brein ons S2 in.

 

Dat begint dan kritisch na te denken om de dingen te proberen begrijpen.

Waardoor we dus niet tot actie komen en niet kopen.

 

Features doen ons nadenken door de moeilijke taal en onduidelijke voordelen. We moeten dus ons S2 gaan inschakelen.

 

Maar als jij deze features voor je klant vertaalt, hoeft hij het denkwerk zelf niet meer te doen = S1.

 

Zo kom je dus sneller tot conversie. ✅

 

Elke marketeer die LinkedIn al eens afschuimde heeft dit voorbeeld wel al eens gezien.

 

De bekende Apple campagne voor de IPod: "1.000 songs in your pocket".

 

Hét voorbeeld van een goede vertaling van een feature naar een emotioneel voordeel.

ree

 

Waarom praten we dan nog in features?

 

Omdat het gewoon moeilijk is om de vertaalslag altijd te maken.

 

In de meeste organisaties wordt er intern enkel over features gesproken.

 

Medewerkers kennen de producten en diensten ook door en door.

Ze willen dan ook trots alle aspecten benoemen in hun teksten.

 

Het risico daarbij is dat je het interne verhaal ook gaat vertellen aan de klant.

 

Met als gevolg:

  • Klanten die het interne verhaal niet begrijpen 🤷‍♂️

  • Hun systeem 2 inschakelen 🧠

  • En uiteindelijk niet beslissen ❌

 

Zo vertaal je features naar benefits

 

Stel jezelf 3x deze vraag: "Wat heb ik daaraan?" Zo kom je tot het voordeel voor je klant.

 

Een voorbeeld:

“Onze software heeft een automatische rapportagefunctie.”

  

1) Wat heb ik daaraan?

Je hoeft zelf geen rapporten meer op te stellen.

  

2) Wat heb ik daaraan?

Je bespaart tijd en voorkomt fouten.

 

3) Wat heb ik daaraan?

Je hebt meer ruimte om je te focussen op wat écht telt – zoals strategie, klanten of groei.

  

Emotioneel voordeel:

Maak tijd vrij voor belangrijke zaken.

Onze automatische rapportagefunctie geeft je foutloze rapporten zonder werk.

 

Gooi je features niet in de vuilbak

 

Au contraire!

 

Je hebt ze wel degelijk nodig voor de mensen die ernaar op zoek zijn. Dus zorg ervoor dat ze nog steeds vindbaar zijn.

 

Coolblue doet dit zeer goed.

Eerst de voordelen scanbaar benoemen

 

Maar daaronder staan alle features en technische details nog steeds duidelijk weergegeven.

 

(En waarom ze hier ook een nadeel benoemen in hun opsomming, dat vertellen we een andere keer. 😉)

 

Hey daar, dit is onze nieuwsbrief van april 2025 "De Psychologie van Actie"Interesse om elke maand eentje te ontvangen? Mis geen enkel inzicht via https://www.humaneyes.be/nieuwsbrief


 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen


Logo_HumanEyes

HumanEyes

Verenigingstraat 38, 1000 Brussel

BTW: BE 0895.558.438 

  • alt.text.label.LinkedIn

© Foto's: 2025, Lana Van Nieuwenhuysen. Alle rechten voorbehouden.

bottom of page