"Zie je het dark pattern in deze cookie consent?" vroegen we aan onze collega Elien Van den Steen.
"Er is toch niets mis mee" zei ze.
"Kijk nog eens goed..." drongen we aan.
"Ooooooooooooooooh!" š® š® š®
Heb jij het dark pattern al gezien?
Onlangs verdiepten we ons in de wereld van cookie consents voor een van onze klanten.
Hun doel: Een human-centric cookie consent ontwerpen die ethisch is Ć©n converteert.
Dus, deleteten we al onze cookies en surften we van cookie consent naar cookie consent.
Happig screenshots nemend voor in ons Miro board.
MAAR, er viel ons iets op...
Bepaalde website, waaronder sommige waar we veel vertrouwen in hadden, toonden zich van hun minst ethische kant als het ging over het verzamelen van onze data.
We werden soms bewust onvoldoende geĆÆnformeerd en soms zelfs doelbewust misleid, om onze data maat te delen. Soms hadden we zelfs gewoon geen andere keuze dan op "accepteer cookies" te klikken.
Het opzettelijk onethische toepassen van psychologische technieken om gebruikers te manipuleren of hen te sturen naar gedrag dat ingaat tegen hun eigenbelang, noemen we een dark pattern.
Het deed ons opnieuw beseffen hoe belangrijk het is om onze technieken op een ethische manier toe te passen.
Dus, hoe moet het dan wel?
We stellen onszelf altijd de volgende twee belangrijke vragen:
Helpen we de bezoeker om zich succesvol te voelen?
Is het resultaat positief voor de gebruiker en de samenleving?
Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, zijn we op de goede weg. šŖ
Oh, Heb je het probleem al gevonden in het voorbeeld?
Inderdaad! Het design laat je denken dat je akkoord geeft op de selectie, maar eigenlijk geef je toestemming op het aanvaarden van alle cookies... Echt dark pattern!
Is het tijd dat jouw cookie consent ook meer human-centric wordt?
Comments