top of page
  • Foto van schrijverKaat Declerck

Waarom staat de belangrijkste knop onderaan?



Heb je je al eens afgevraagd waarom de belangrijkste knoppen zoals "Koop nu" of "Verzenden" rechts onderaan staan?


Er zitten 3 belangrijke redenen achter deze design-keuze.

1. Visuele hiërarchie 👀

Een van de fundamentele design-principes is een duidelijke visuele hierarchy.


Als gebruikers een website of applicatie bezoeken, lezen ze niet. Ze SCANNEN. Het Z-patroon toont hoe we in de meeste culturen kijken, namekijk van links naar rechts en van boven naar onder.


Door de belangrijkste knoppen rechts onderaan te plaatsen, maken designer gebruik van dat natuurlijke scangedrag en het Z-patroon. Eens ze door de pagina zijn gescand, vinden ze de belangrijkste actie.

Dit creëert een gevoel van vooruitgang en visuele flow. Waardoor mensen meer geneigd zijn om op de knop te klikken.

2. Fitt's Law 👍 Fitt's Law is een fundamenteel principe in de mens-computerwetenschappen.


Zijn wet stelt dat de tijd om tot een punt te geraken (zoals een knop) in functie is van de grootte van het punt en de afstand vanaf het startpunt.


In't kort: Hoe groter en dichter iets staat, hoe gemakkelijker het is om dat te bereiken.


Aangezien de meeste mensen in de wereld rechtshandig zijn, is de meest eenvoudige plaats voor hen om te bereiken met een muis of op een touchscreen rechts onderaan.


Deze belangrijke knoppen dus onderaan plaatsen, maakt het gemakkelijker om met deze knoppen te interageren en verbetert de user experience.

3. Familiarity 💡 In de wereld van web- en app desig, spelen patronen en gebruiken een belangrijke rol. Gebruikers hebben bepaalde verwachtingen op basis van hun eerdere ervaringen op andere websites en applicaties.


Als designers consistent belangrijke knoppen rechts onderaan plaatsen, wordt het een verwacht patroon bij gebruikers. Deze familiarity is een win-win voo zowel gebruikers als designers die gebaseerd is op jarenlang gebruik en gebruiker-feedback.

Om te concluderen

We plaatsen belangrijke knoppen dus niet zomaar rechts onderaan. Dit is gegrond in de principes van visuele hierarchy, Fitt's law en familiarity.


Dus de volgende keer dat je een "Toevoegen aan winkelmandje" of "Verzenden" ziet onderaan rechts, weet je dat het daar niet per ongeluk staat.

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page